Kuchařky Apetit Vína Apetit
Menu
Přihlašení
Uživatelské jméno
Heslo

Tipy pro začínající vegany

Přemýšlíte, že byste přešli na veganskou stravu, avšak nedovedete si představit, čím byste nahrazovali své oblíbené suroviny? Sestavili jsme pro vás článek s několika tipy.
12. 3. 2018

Okolo veganské stravy stále panuje mnoho mýtů. Nejčastěji se ovšem mluví o tom, že veganům chybí tolik potřebné vitaminy, minerály, ale především bílkoviny. Strava obsahující maso je na bílkoviny velmi bohatá. Jak je to ale v případě stravy rostlinné?

„To, že veganům chybí bílkoviny, je asi největší mýtus veganství,“ říká veganka a blogerka Tereza Šlancarová. Podle svých slov Tereza spíše řešila opačný problém. Potom, co si vše spočítala, zjistila, že jich ve stravě přijímá až příliš. „Mezi mé nejčastější zdroje bílkovin patří tofu, tempeh, fazole, čočka, cizrna a semínka, ale určité množství bílkovin je v každé potravině, proto je hlavní jíst dostatečně.“

Pokud chcete ve svém životě udělat velkou změnu, anebo vás jen láká vyzkoušet si, jaké je být na čistě rostlinné stravě, pak musíte počítat s tím, že vám mohou chvíli chybět některé, doposud tolik tradiční potraviny. A proto se možná setkáte s několika otázkami.

Jaké mám teď pít mléko?

Rostlinné! V dnešní době není žádný problém si rostlinné mléko koupit v supermarketu. Ovšem možná se budete divit, že je výrazně dražší než mléko kravské. Pokud by se vám nechtělo kupovat, pak si je můžete v klidu vyrobit doma. Na internetu najdete nespočet návodů, rad a triků. 

Jak v pečení nahradit vejce?

„Záleží na konkrétním receptu, ale já nejčastěji používám banán nebo chia vajíčko (chia semínka smíchaná s vodou). Také skvěle funguje takzvané lněné vajíčko (lněná semínka smíchaná s vodou),“ radí blogerka Tereza.

Jak při vaření nahradím šlehačku?

Sice existuje spousta nejrůznějších veganských náhražek smetany, ale zkušená food blogerka radí koupit kokosový krém. A to z jednoho prostého, gurmánského důvodu. Jídlu to dodá netradiční exotickou chuť! 

Čím mám teď sladit, když jsem byl zvyklý používat med?

Javorový, rýžový, kukuřičný a datlový sirup, třtinový nebo kokosový cukr, melasa (hustý sirup, vedlejší produkt při výrobě cukru z cukrové řepy), stévie, rýžový a kukuřičný slad. Vidíte? Možností je opravdu nespočet!

„Já naprosto zbožňuju datle! Datle obsahují až 70 % sacharidů, a proto si je nejradši dávám před cvičením, jelikož mě skvěle nabudí. Zároveň jsou ale krásně slaďoučké a můžete je používat i do pečení! Úplně nejlíp totiž spojí těsto. A hlavně z nich dělám svůj nejoblíbenější recept – čokoládovo/kokosové proteinové kuličky! Dále ráda používám banán, javorový sirup nebo kokosový cukr,“ dodává Tereza Šlancarová.

A co by doporučila začínajícím veganům?

„Neposlouchejte nikoho jiného než své vlastní tělo. Nezáleží na tom, jak dlouho vám přechod bude trvat nebo co na něj řeknou ostatní. Hlavní je, abyste byli spokojení vy, a jestli jste třeba trochu zmatení, nebojte, každá změna vyžaduje čas.“

 

reklama

Přidat komentář